Dersin Adı | Tıbbi Konular ve İlkyardım Eğitimi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SHKH 201 | Güz | 2 | 2 | 3 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilerin ilk yardım gerektiren durumlarda, kazazedeye/yaralıya olay yerinde çevre olanaklarından yararlanarak, kişinin sağlığının daha kötüye gitmesini önlemek ve hayat kurtarmak amacıyla ilaçsız uygulama yapabilmelerini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri Ön lisans öğrencilerin Tıbbi konular ve İlk yardım dersi kapsamında; Sağlık Bakanlığı tarafından çıkarılan ilk yardım yönetmeliği ve ilkyardımcı eğitimindeki müfredata uygun olarak bilgi ve beceri kazandırıcı konular ve sivil havacılıkta sıklıkla karşılaşılan sağlık tehlikeleri ve riskleri, iş kazası ve meslek hastalıkları yer almaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İlk yardım yönetmeliği, temel yaşam desteği | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları sf: 1-5, 6-14 |
2 | Temel yaşam desteği nin yetişkin insan ve bebek maketi aracılığı ile uygulanması | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları sf: 16-22 |
3 | İnsan vücudunda sistemler ve bu sistemlerde oluşabilecek acil durumlar | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları sf: 24-27, 77-78 |
4 | Kan basıncının ölçülmesi , nabız sayma ,yara ve yanıklara müdahale ..sterilizasyon , dezenfeksiyon , gıda güvenliği ,el yıkama. | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları sf: 28-34, 59-68 |
5 | Hasta taşıma teknikleri, şok ve koma | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları sf: 35-42, 50-53, 81-92 |
6 | Kanama, yanık, sıcak çarpması ve donmada ilkyardım | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları sf: 69-71, 74-76 |
7 | Kırık, çıkık, burkulma, zehirlenme, hayvan ısırmaları, boğulmalarda ilkyardım | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları sf: 43-49, 79-80 |
8 | Arasınav | |
9 | Sivil havacılıkta iş sağlığı ve güvenliği (tehlike, risk kavramı, iş kazası ve meslek hastalıkları tanımı) | Öğrenci sunumları ve tartışma |
10 | Sivil havacılık ve kabin hizmetleri çalışanlarında en sık karşılaşılan sağlık tehlikeleri ve sağlık sorunları | Öğrenci sunumları ve tartışma |
11 | Ergonomik riskler (elle taşıma kaynaklı kas iskelet sistemi hastalıkları) | Öğrenci sunumları ve tartışma |
12 | SHKH fiziksel riskler ve sağlık sonuçları (gürültü, titreşim, kozmik radyasyon ve ionizan - non ionizan radyasyona maruz kalma ve sağlık sonuçları) | Öğrenci sunumları ve tartışma |
13 | Kabin içi hava kalitesi, hava basıncı, termal konfor şartları ve sağlık sonuçları | Öğrenci sunumları ve tartışma |
14 | Sivil havacılıkta karşılaşılan biyolojik riskler ve sağlık sonuçları, biyolojik terör | Öğrenci sunumları ve tartışma |
15 | Genel değerlendirme ve tekrar | |
16 | Final |
Ders Kitabı | İzmir Tabip Odası İlk Yardım Eğitim Merkezi Yayınları, İzmir, 2015\, AHA (Amerikan Kalp Derneği) basic life support, ERC (Avrupa Resüsitasyon Konseyi) basic life support, Red Cross- basic life support, Prof. Dr. Abdulvahap Yiğit, İş Güvenliği. Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Bursa, 2013. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Dersin hocasının göstereceği kaynaklar, Power point sunumlar |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 16 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 20 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 5 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 3 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 7 | |
Final Sınavı | 1 | 10 | |
Toplam | 62 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Havayolu işletmesinin yönetim sistemleri ve işleyiş prensipleri ile ulusal ve uluslararası mevzuat bilgisine sahip olmak | X | ||||
2 | Temel havacılık terminolojisi, uçuş teorisi/aerodinamik ve meteoroloji konularında temel bilgi sahibi olmak | X | ||||
3 | Kabin ekibi üyesinin görev/sorumlulukları, havacılıkta standart operasyon kuralları ve emniyet/güvenlik kavramları hakkında bilgi sahibi olmak | X | ||||
4 | Havacılıkta ilkyardım konusunda doğru ve etkin müdahalenin önemini kavrayarak ilkyardım uygulamalarını yapabilmek | X | ||||
5 | Tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili ve uçuş operasyonlarında oluşabilecek tüm acil durumlarda hayatta kalabilme teknikleri, kalabalığın kontrolü ve yönetimi metotları hususunda sorumluluklarını kavrayarak hızlı ve doğru müdahale edebilmek | X | ||||
6 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilmek, bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almak, eleştiriye açık, yapıcı ve özgüven sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | X | ||||
7 | Diksiyon ve anons teknikleri konusunda bilgi sahibi olmak | X | ||||
8 | Havacılıkta insan faktörü, çevre, toplum, sağlık koşullarının etkileri, insan performansının limitleri ve kaynakların etkin kullanımının önemini kavrayabilmek | X | ||||
9 | Dünya coğrafyası ve kültürleri konularında temel bilgiye sahip olmak | X | ||||
10 | Genel görünüm ve kişisel bakımın önemini kavrayarak nezaket ve görgü kuralları çerçevesinde yolcu servis sunumunu gerçekleştirebilmek | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sivil havacılıkta kabin hizmetleri alanı ile ilgili bilgileri izlemek ve meslektaşları ile ileitişim kurmak | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest